W sprawie rozpatrzenia wniosków o odtworzenie uzdrowiska oraz rewitalizacje wzgórza zamkowego w Nowogrodzie Bobrzańskim

 UCHWAŁA NR XXVI/193/2025


RADY MIEJSKIEJ NOWOGRODU BOBRZAŃSKIEGO


z dnia 28 listopada 2025 r.


w sprawie rozpatrzenia wniosków o odtworzenie uzdrowiska oraz rewitalizacje wzgórza zamkowego


w Nowogrodzie Bobrzańskim


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2025 r. poz. 1153) oraz art. 242 § 1 i art. 244 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks

postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572, z 2025 r. poz. 769) uchwala się, co następuje:

§ 1. Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim, po rozpatrzeniu wniosków z dnia 29 października 2025 r.

złożonych przez A.F. o odtworzenie uzdrowiska oraz rewitalizacje wzgórza zamkowego w Nowogrodzie

Bobrzańskim, zajęła stanowisko, jak w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej Nowogrodu Bobrzańskiego do poinformowania

składającego wniosek o sposobie jego załatwienia.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady

Miejskiej


Tomasz Sawicki


––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Id: E3307497-2C96-4F79-B44F-2E640B535911. Podpisany Strona 1


Uzasadnienie


W dniu 29 października 2025 r. do Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim wpłynęły pisma od

A.F. zawierające szereg wniosków związanych z odtworzeniem dawnego uzdrowiska oraz rewitalizacją

historycznego wzgórza zamkowego w Nowogrodzie Bobrzańskim.

Wnioski zostały przekazany przewodniczącemu Rady Miejskiej Nowogrodu Bobrzańskiego, który

następnie przekazał je, przewodniczącej komisji skarg, wniosków i petycji. Na posiedzeniu w dniu

4 listopada 2025 r. komisja zapoznała się z treścią pism. Po dokonaniu analizy komisja uznała wnioski za

bezzasadne i wniosła o przekazanie ich Burmistrzowi Nowogrodu Bobrzańskiego z prośbą o zajęcie

stanowiska.

Burmistrz przekazał stanowisko pismem z dnia 26 listopada 2026 r.

Rada Miejska Nowogrodu Bobrzańskiego, zapoznała się i przeanalizowała złożone pisma oraz

zaproponowane w nim wnioski dotyczące:

1) odtworzenia dawnego uzdrowiska i terenu parku zdrojowego poprzez:

a) wykonanie odwiertów wód zdrojowych,

b) rewitalizację terenu parku przez: utworzenie tarasów widokowych, budowę tężni oraz nasadzenia

terenu,

c) odremontowanie oraz odnowienie muru oporowego położonego wzdłuż granicy parku,

d) odnowienie fasady bloku mieszkalnego na ul. Zamkowej widocznego od strony parku;

2) rewitalizację historycznego wzgórza zamkowego w Nowogrodzie Bobrzańskim poprzez:

a) odbudowanie i konserwacje ruin zamku z uwzględnieniem historycznych technik budowlanych

i materiałów,

b) zagospodarowanie placu po zamku w formie parku archeologicznego przybliżającego mieszkańcom

historię tego miejsca,

c) zamontowanie tablicy informacyjnej z opisami historycznych zdarzeń na tym miejscu,

3) ponownej analizy powodów rozbiórki budynku domu kultury, który istniał na wzgórzu zamkowym

w Nowogrodzie Bobrzańskim,

i odnosząc się do nich informuje, że w większości złożone propozycje wpisują się w koncepcje przyjętych

przez radę dokumentów strategicznych dla gminy Nowogród Bobrzański tj.

1) uchwały Nr LVIII/514/2022 Rady Miejskiej Nowogrodu Bobrzańskiego z dnia 5 października 2022 r.

w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2022-2027 m.in.

pomysłu na szersze zagospodarowanie i użytkowe wykorzystanie obszaru gminy, gdzie jednym

z priorytetów jest rozwój turystyki: Cel operacyjny 2.2. Rozbudowa infrastruktury turystycznej oraz

rekreacyjnej;

2) uchwały Nr III/20/2024 Rady Miejskiej Nowogrodu Bobrzańskiego z dnia 26 czerwca 2024 r.

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2023-

2033, w której jednym z celów jest „Ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz wzmocnienie


ich kondycji wraz z udostępnianiem i wykorzystywaniem ich zasobów i walorów dla rozwoju społeczno-

gospodarczego Gminy" ukierunkowanego na tworzenie miejsc integracji na świeżym powietrzu


poprawiających kondycję fizyczną i psychiczną mieszkańców. Oznaczonego obszaru rewitalizacji dla

wzgórza zamkowego jako obszar- NB1.

Realizacja celów założonych w tych uchwałach, poprzez wykonywanie zadań szczegółowych już jest

realizowana i będzie kontynuowana, w miarę możliwości z budżetu gminy, a także poprzez pozyskanie

środków zewnętrznych. Przedłożone propozycje uważamy za ciekawe i warte rozważenia. Nawiązując do

proponowanych szczegółowych wniosków wyjaśniamy, że :

1) odtworzenie dawnego uzdrowiska i terenu parku zdrojowego poprzez:

a) wykonanie odwiertów wód zdrojowych - pomysł wykonania odwiertów będzie rozważony, jeśli tylko

będziemy w stanie sfinansować go z własnych środków lub pojawi się możliwość pozyskania środków

pozabudżetowych z ogłaszanych programów dofinansowujących,

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Id: E3307497-2C96-4F79-B44F-2E640B535911. Podpisany Strona 1


b) rewitalizacja terenu parku przez: utworzenie tarasów widokowych, budowę tężni oraz nasadzenia

roślinnością terenu - będzie rozważona, jeśli tylko będziemy w stanie sfinansować zadanie z własnych

środków lub pojawi się możliwość pozyskania środków pozabudżetowych,

c) odremontowanie oraz odnowienie muru oporowego położonego wzdłuż granicy parku - mur oporowy

nie jest własnością gminy Nowogród Bobrzański, lecz należy do Skarbu Państwa we władaniu Starosty

Zielonogórskiego. W związku z tym, gmina nie może z własnych środków finansować zadań na

nieruchomościach, których nie jest właścicielem.

d) odnowienie fasady bloku mieszkalnego na ul. Zamkowej widocznego od strony parku - zarządzającym

nieruchomością jest Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa ul. Winiary 13 w Nowogrodzie

Bobrzańskim, gmina nie może z własnych środków finansować zadań na nieruchomościach, których nie jest

właścicielem;

2) rewitalizację historycznego wzgórza zamkowego w Nowogrodzie Bobrzańskim poprzez:

a) odbudowanie i konserwację ruin zamku z uwzględnieniem historycznych technik budowlanych

i materiałów - propozycja rekonstrukcji drewnianych palisad i wału ziemnego z V-VI wieku lub zamku

z 1310 r. jest atrakcyjna, lecz z uwagi na brak dokumentacji, przeprowadzonych badań archeologicznych

oraz kosztów raczej jest obecnie niemożliwa do wykonania,

b) zagospodarowanie placu po zamku w formie parku archeologicznego przybliżającego mieszkańcom

historię tego miejsca - gmina w 2017 roku zakończyła inwestycję, realizowaną od 2015 roku, pn.

„Zagospodarowanie kompleksu rekreacyjnego przy ul. Zamkowej w Nowogrodzie Bobrzańskim”. W jej

ramach powstał plac zabaw wraz ze strefami bezpiecznego upadku, wykonano 52 m2


chodnika i podjazdu

z kostki betonowej, żwirową ścieżkę, wymieniono bramę wejściową na teren wzgórza zamkowego, a także

wykonano oświetlenie parkowe całego terenu rekreacyjnego. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł

176.760,75 zł. W ramach zagospodarowania terenu na cele rekreacyjne wykonano kolejne zadanie pn.:

„Budowa otwartej strefy aktywności w Nowogrodzie Bobrzańskim”. Koszt tej kolejnej inwestycji wyniósł

132.434 zł. Propozycja zagospodarowania terenu w formie parku archeologicznego wiązałaby się

z opracowaniem nowych koncepcji zagospodarowania terenu oraz koniecznością wykonania badań

archeologicznych. Te działania spowodowałyby zniweczenie już poniesionych przez gminę kosztów i

generowałby kolejne.

c) zamontowanie tablicy informacyjnej z opisami historycznych zdarzeń na tym miejscu - będzie

rozważone, jeśli umożliwią to własne środki budżetowe lub pojawi się możliwość pozyskania środków

pozabudżetowych w ramach ogłaszanych programów dofinansowujących,

3) ponowna analiza powodów rozbiórki budynku domu kultury, który istniał na wzgórzu zamkowym

w Nowogrodzie Bobrzańskim - decyzja o rozbiórce zapadła na początku lat 90-tych XX wieku, a powodem

było zagrożenie katastrofa budowlaną obiektu. Po tylu latach, nie jesteśmy w stanie analizować powodów

podjęcia takiej decyzji oraz czemu miałaby służyć taka analiza.

Pouczenie

Działając na podstawie art. 247 w związku z art. 238 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w

przypadku gdy wniosek, w wyniku jego rozpatrzenia, został uznany za bezzasadny i jego bezzasadność

wykazano w odpowiedzi na wniosek, a wnioskodawca ponowił wniosek bez wskazania nowych

okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z

odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania wnioskodawcy.

Komentarze